یکی دو سالی هست که تعداد افاغنه ای که در یزد می بینم به شدت بالا رفته . قبلا مثلا بیست سی سال پیش ، تعدادی افغان در اطراف محل سکونتمون می دیدم . یعنی در شهر یزد . بعدها یعنی حدودا از پانزده سال پیش به این طرف ، تعدادشون کم شد . رفتند به شهرهای اطراف یزد .

کسی منکر مشکلاتی که افغان ها در افغانستان دارند نیست . ولی درست هم نیست که این همه افغان اون هم با خانواده اینجا باشند . بالاخره ایران هم خودش درگیر مشکلات اقتصادی شدید و تحریم هست .

تعداد موارد جرم و جنایت و قتل هایی که توسط افغان ها انجام میشه زیاد هست و در واقع افغان های ساکن ایران به نظر من به یک مشکل امنیتی تبدیل شده اند . هر چند مقامات ایرانی این مطلب رو انکار می کنند ، ولی واقعیت رو نمیشه تغییر داد .

تعداد زاد و ولد در افغان ها به شدت بالاست . ما توی یزد یک منطقه داریم که کلا افغان نشین هست . یزدی ها اسم اون منطقه رو گذاشتند افغانستان .

افغان ها از یارانه هایی که دولت ایران به ایرانی ها پرداخت می کنه ، استفاده می کنند . مثلا نان . بنزین . حمل و نقل عمومی . آب برق گاز .

واسه انجام یک کاری ، سوار اتوبوس خط واحد خیابان انقلاب شده بودم . بعد اتوبوس در ایستگاه چهار راه بعثت ایستاد . ناگهان دیدم ده ها دختر و پسر دانش آموز افغان وارد اتوبوس شدند . در دو ایستگاه پشت سر هم . دیگه توی اتوبوس جای سوزن انداختن نبود . با ورودشون ، یک بوی نا مطبوعی در اتوبوس پدیدار شد . واقعا بوی بدی بود . افغان ها رفتند صندلی های خالی را تصرف کردند . توی ایستگاه های بعد ، تعدادی مسافر ایرانی اومدند بالا ، اما جا نبود که روی صندلی بشینند و مجبور شدند بایستند . بعد از پیاده شدن از اتوبوس ، همچنان این بوی بد توی بینی ام بود و حسش می کردم . اومدم خونه ادکلن به لباسام زدم و خودم رفتم حمام دوش گرفتم .

مثال بعدی راجع به درمانگاه ها و بیمارستان های یزد هست که حدودا یک چهارم افراد در صف انتظار معاینه دکتر، افغان هستند. هر چند خیلی افراد از سیستان بلوچستان و کرمان و بندرعباس و بوشهر و... نیز هستند. 

اجاره خانه ها رو هم همین افغان ها زیاد می کنند. یک عده افراد هستند که خانه هاشون رو با قیمت گزاف به افاغنه اجاره می دند و همین باعث افزایش قیمت اجاره می شود. 

مثال بعدی راجع به صف طویل نانوایی ها هست. من تو یزد خودم که می رم نانوایی به خصوص موقع غروب با صف طولانی مواجه میشم که تقریبا هفتاد درصدشون افاغنه هستند. هر کدومشون هم 20 تا نان می گیرند و دو تا کارت مختلف دارند. و باعث معطلی میشن و ممکنه بعد از اون ها دیگه نان به ایرانی ها نرسه. 

انسان ها کرامت دارند . بحثی نیست . نمیگم که چرا افغان بلند نشد که ایرانی بشینه . بلکه بحثم اینه که چرا اصلا باید این همه افغان تو ایران باشه که ایرانی ها در استفاده از وسایل و امکانات محدودی که دارند ، محدودتر بشند .

راه حل به نظر من ، اولا اخراج گسترده افغان های غیرمجاز است . دوم اخراج افغان های مجازی که نیاز کاری در ایران به آن ها نیست . یعنی به نظر من فقط افغان های مردی که در ایران ، کارفرمای ایرانی به آن ها نیاز دارد ، مجوز کار موقت در ایران داشته باشد ولی خانواده اش در همان افغانستان باشد . این شخص در ایران کار بکند و هزینه ی زندگی خانواده اش در افغانستان را تامین بکند .

تازه همین افرادی که مجوز کار دارند ، باید  مناطقی در اطراف شهرها به آن ها اختصاص داده شود که محل خوابگاه باشد و این افراد نباید در داخل شهر اصلی تردد پیدا کنند ، چون می توانند مشکل امنیتی درست کنند .

متاسفانه دولت ایران به این مسائل توجه نمی کند . روز به روز تعداد افاغنه زیادتر می شود . ترسم اینه که روزی برسه که افاغنه جمعیت غالب ایران بشوند و ایران را چنگ مردم اصلیش در بیاورند . من این ها رو اینجا برای ثبت در تاریخ نوشتم . نوشتم که بعدها ، آیندگان نگند که چرا کسی هشدار نداد . چرا کسی چیزی نگفت .