چند وقت پیشتر ی ساختمونی رو داده بودم برای اجاره . چند روز پیش رفتم برای گرفتن طلب باقیمانده اجاره .

دیدم طرف پای پیر و پیغمبر رو کشیده وسط که منو از گرفتن حقم منصرف کنه . گفتم این مطالب رو هم برای شما بنویسم .

یک سری افراد به حساب خودشون زرنگ و تو دستگاه دولت و نظام رفته و به حساب خودشون گرگ بارون دیده هستند که فکر میکنند تو زبون ریختن مهارت خاصی دارن و میتونند سر همه رو شیره بمالند . غافل از اینکه سر من یکی رو به سختی میشه شیره مالید.

این افراد معمولا برای اینکه طرف حسابشونو از گرفتن حقش منصرف کنن به انواع روش ها رو میارند و دست پیش میگیرن که پس نیفتن .

اگه دقت کرده باشید ، بیشتر پست های من راجع به تجربیات زندگی هست و تهش جوری هست که به شما نصیحت هایی میکنه .

حالا من میخوام تا جایی که امکان داره ، همه ی این روش ها رو برشمارم و دلیل غیر منطقی بودن حرفهاشونو براتون بگم تا گولشونو نخورید:

1- روش چرب زبونی : این افراد معمولا در ابتدا شروع میکنن به چرب زبونی و مدح کردن شما . مثلا میگن به به شما چه آدم خوبی هستی و پدرت هم خوب بوده و اینجور و اونجور . این حرف ها رو با روی خندان به شما میزنند . یعنی در ابتدا قصد دارند شما رو توی رودربایستی قرار بدن . گاهی اوقات هم با یک لطف کوچک ، میخوان از همه ی طلبتون که صدها برابر اون لطفشون هست ، گذشت کنید .

مثلا ممکنه ی روز توی راه ببینندتون و ازتون بخوان که سوار ماشینشون بشید و شما رو به مقصدتون برسونند . یا ی همچین چیزایی.

راه کار شما باید این باشه که شما در مقابل خنده ی این افراد ، بصورت عادی برخورد کنید و شما روی خودتون رو خندان نکنید . تا جایی که میشه از گرفتن هدیه و چیزهایی که باعث رودربایستی شما میشه ، پرهیز کنید .

2-روش خودزنی : این افراد اگر از راه بالا نتونستن شما رو از گرفتن حقتون منصرف کنن ، رو میارن به خودزنی . یعنی شروع میکنن از مشکلاتشون گفتن و دیگه از بدبختی خودشون و هفت جد و آباء شون شروع میکنن به گفتن و اشک تمساح ریختن . معمولا هم مریضی زن و بچه اشون رو چاشنی حرفاشون میکنن و از وضع بد اقتصادی مملکت سخن ها میگن و خود را مالباخته و بیچاره توصیف میکنن.

راه کار شما باید این باشه که بهش بگید ، همه ی مردم به نحوی از انحاء دارای مشکلات هستن و مشکلات هر شخص به همون شخص ربط داره و نه به دیگران .

3-روش قلقلک دادن حس دینداری : اگر روش های فوق اثر نکرد ، معمولا میان از راه دین وارد میشن و احساسات دینی شما رو تحریک میکنن . مثلا میگن : مال دنیا ارزش نداره . الان زنده ای ، فردا معلوم نیست زنده باشی . فلانی دیدی چه هیکل درشت و قوی داشت ؟ دیدی چطوری سرطان گرفت و ظرف یک هفته مرد ؟ . پیغمبر گفته نباید سخت گرفت . 

خلاصه با زدن اینجور حرف ها سعی دارن که شما رو از جزای قریب الوقوع دنیوی و مجازات اخروی بترسونن و شما رو منصرف کنند .

راه کار شما باید این باشه که بهشون بگید ، مرگ حق هست و هیچ کسی جز خدا نمیدونه کی قراره تا چند وقت دیگه زنده باشه و این چیزها دلیل نمیشه که آدم از حقش بگذره . مریضی هم برای همه ممکنه اتفاق بیفته و حتی پیغمبرها هم مریض میشدند . 

4-روش قانونِ من درآوردی : اگر روش های فوق اثر نکرد ، این افراد ، خودشونو به عنوان یک وکیل پایه یک دادگستری نشون میدن و شروع میکنند با لحن خاصی از قوانین موجود در زمینه ای که باهاشون اختلاف دارید صحبت کردن و اینکه اگر شما بخواهید حقتونو بگیرید ، میرن دادگاه ازتون شکایت میکنن و علاوه بر اینکه حقتونو نمیدن ، تو دادگاه محکومتون میکنن و پدرتونو هم در میارن .

این افراد معمولا از خودشون ی قانون هایی در میارن که به نفع خودشون باشه و این ها رو قانون مصوب مجلس معرفی میکنند .

راه کار شما باید این باشه که : کلا توی زندگی و وقتی وارد بازار کار میشید ، توی هر زمینه ای که فعالیت میکنید باید از قوانین رسمی موجود در اون زمینه ، آگاه باشید . یعنی باید مطالعه کنید . حالا نه اینکه جزء به جزء قوانین مربوطه رو بخونید ، بلکه باید از رئوس مطالبش و کلیاتش آگاه باشید ، تا ضرر نکنید . مثلا اگر خونه ای رو اجاره میدید باید از قانون روابط موجر و مستاجر آگاه باشید . یا مثلا اگر یک شرکت حقوقی دارید باید از قوانین مالیاتی آگاه باشید و به همبن منوال برای بقیه زمینه ها .

بنابراین با مطالعه ی قانون مصوب مجلس ، میتونید در مقابل حرفهای چرند و پرند این افراد ، شما زبان گشوده و قانون رسمی رو بیان کنید و از هارت و پورت این افراد نهراسید .

5-توسل به قوه قهریه : اگر روش های فوق اثر نکرد ، این افراد اگر خودشون دارای بدنی با فیزیک قوی باشن و اگر نباشن با جمع کردن افراد دیگر ، سعی در ترساندن شما از طریق تهدید به ضرب و شتم شما میکنند .

مثلا وقتی برای وصول طلبتون میرید ، براتون شاخ و شونه میکشن و ممکنه شروع کنند به داد و قال کردن و هوچی بازی در آوردن .

راه کار شما باید این باشه که بدونید دیگه این دوره زمونه ، دوره چاله میدونی تموم شده و اگر کسی  ، کسی رو کتک بزنه ، میگیرن پدرشو در میارن و براش دیه هم میبرند . بنابراین نباید بهراسید و شما هم چند نفر از نزدیکانتونو با خودتون ببرید که اگر درگیری شد هم کمکتون کنند و هم شهادت بدن که آغازگر درگیری کی بوده .

البته اینجور افراد فقط برای ترساندن شما تهدید میکنن و کمتر موقعی پیش میاد که تهدیدشونو عملی کنند .

اگر روی گرفتن حقتون پافشاری کنید ، حتما به حقتون می رسید .