من بیشتر اوقات که میخوام چیزی بخرم ، اول راجع به خصوصیاتش تو اینترنت تحقیق میکنم و حد و حدود قیمتشو در میارم .

بعدا میرم از چند تا مغازه میپرسم و قیمت توی بازارشو بدست میارم . بعدا به همکارام میسپرم ببینم آشنایی دارن که ارزون تر حساب کنه یا نه . موقع خرید هم گارانتیشو میگیرم و کاغذ خرید هم میگیرمو نگهش هم میدارم .

پریروز رفته بودم سازمان مدیریت یزد . یک سری مدارک برای شرکت میخواستند . کارمند مربوطه گفت : بهتره این مدارک رو توی کاورهای جداگانه بذاری و بیاری . 

منم میخواستم هر چه زودتر این کار و انجام بدم و به کارهای دیگه ام برسم .

اولین جایی که به نظرم اومد ، یک تایپ و تکثیری بود که حدودا 200 متر از میدان امام حسین به سمت میدان باهنر که میری ، سمت راسته .

خلاصه رفتم اونجا و گفتم کاور میخوام . گفت چند تا میخوای . گفتم بیست تا . گفت : دونه ای صد تومن . راستشو بخواین تعجب کردم . گفتم چقدر گرون شده . من دو سال پیش خریدم دونه ای سی تومن !

بعد بهم گفت اگه بستشو بخری ارزونتره . گفتم چن تا تو بستشه؟ گفت صد تا . گفت بسته اش درمیاد هشت هزار تومن . گفتم خوب بیار ببینم . رفت آورد .

بیشتر مغازه ها هم دستگاه پوزشونو میذارن پشت پیشخوانشون . جوری که به غیر از خودشون کسی نتونه بره اونجا . خلاصه کارتمو بهش دادم . بهش گفتم حالا هفت تومن بیشتر حساب نکن . 

دو نفر تو مغازه بودن . ی پسر تپل حدود سی ساله و یک مرد کچل حدودا 55 ساله . خلاصه پسره گفت : نه . همون هشت تومن . گفتم حالا هفت و پونصد . یکهو اون یکی دیگه بهم گفت : مهندس اول صبحی اعصابمونو خورد نکن . یزدیها چقدر گشنه اید و از این حرفا و شروع کرد به چرت و پرت گفتن . (  لهجه خودشم یزدی بود ! ) .

این پسره هم کارتو کشیده بود و هی میگفت رمزش ؟ رمزش؟ . منم گفتم : نمیخوام . پسره هم گفت : نمیخوای نخواسته باش . منم به یارو گفتم : یک کلمه بگو این قیمت نمیدم . دیگه این همه هوچی بازی نمیخواد در بیاری که .

خلاصه رفتم 200 متر بالاتر . کتابفروشی و لوازم التحریر عارف که روبروی سه راه آذر یزدیه . عین همون بسته کاور رو گرفتم چهار هزار تومن !

بعد رفتم همون تایپ و تکثیریه . بسته کاور و رسید دستگاه پوزو بهش نشون دادم و گفتم : بیا عین همون بسته رو چهار تومن خریدم . بهم گفت : خوب کاری کردی . حالا بدو برو به کارت برس !

عجب دزد بازاریه مملکت ! جنس حساب آدم میکنند دو برابر قیمت . انصافم خوب چیزیه والا .